onsdagen den 25:e april 2012

Huset som gubben byggde.


Häromdagen hände något kul.
Det ringde på dörren. 
Jag blir alltid förvånad när det ringer på dörren om jag inte förväntar mig någon.
Här är det inte många som bara droppar in.
Utanför stod en äldre man. 

Det har varit en del skumt folk och ringt på senaste veckorna.
Eller de var två. Och de såg ut som skummisar. 
Jag vågade inte öppna.

Men den här mannen såg inte speciellt läskig ut. Jag var heller inte ensam hemma så jag vågade öppna.
Han bad om ursäkt för att han störde. Lyfte på hatten.
Förklarade att han var nyfiken. Nyfiken på huset. Nyfiken på tomten.
"Min pappa byggde det här huset...", förklarade han.

Vi är bara tredje ägarna på detta hus.
Den trevliga gubben (som skulle fylla 90 i september) berättade att huset byggdes under kriget.
"Vi visste inte om vi verkligen skulle bygga just då.."
Herregud! Under kriget?! Det finns väl inga kvar som verkligen minns kriget?
Jodå. Denna väluppfostrade herre.


Muren som byggdes i början av 40-talet.

Huset står på berg.
Platsen höggs ut för hand med släggor och hackor.
I samma veva byggde de muren som vätter till ena grannen.
Samtidigt som han berättar hur de slet går han en minirunda på tomten och inflikar då och då "åh, vilken fin" eller
"den där är ny". 
"Jag arbetade nere i hamnen hela dagen. Sedan kom jag hem och bar sten till halv elva. Det var andra tider då. Kroppen orkade en hel del."

Han bodde sedan i det vi kallar "Lillstugan". Huset på 30 kvm som ligger på tomten. Det byggdes före själva huset och har både kök och badrum.
"Jag började klockan fem i hamnen. Innan dess skulle man skotta åt mamma. Jag skottade en väg över till granndamen. Hon brukade alltid ge oss tidningen..."

Han började nog känna att han störde.
Fast så var inte fallet. Jag ville fråga. Jag ville veta mera.
Jag sa att det bara var att ringa på om han hade vägarna förbi.
Han tackade, bockade och lyfte på hatten.


Hoppas han kommer hit igen.



_____________________________


Idag har jag ont i halsen, öronen, näsan, huvudet, ryggen...
Dumma förkylning. Ville bara säga det.


Hoppas att ni andra får en fantastisk dag i solen!
Jag önskar att det förkylda går över så jag orkar feja och njuta i solen. Och av mitt fina hus.



8 kommentarer:

  1. Hihi..ja det var en söt farbror!!

    Stackars sjukling..jag känner mig skyldig,,måste ha varit jag som smittat..mår kass själv..sitter under tjockt täcke och snörvlar..

    Krya på dig gumman!! Kramis

    SvaraRadera
  2. Jag älskar verkligen sånt här. Underbara gamla berättelser som ger saker i ens omgivning liv. Han vi köpte huset av hade också en massa historier. Inte så mycket om vårt hus just, för det är ju bara från 60-talet, men om det huset han växte upp i, som råkade vara bredvid min svågers hus.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig historia. Kul att han kom förbi och berätta. Roligt att höra sånt om ens hus man bor i.
    Måste erkänna att jag har tillbringat många nätter och dagar i ert hus när jag gick i gymnasiet :) Har sovit i lillstugan många gånger efter partynätter på stan och tillbringat många dagar efter skolan där. Så det är kul när jag ser bilder du lägger ut för jag känner igen mig :)
    Världen är bra liten ibland och kul att det är ni som bor där nu.

    Krya på dig och hoppas du får en fin dag.

    Kram Karro

    SvaraRadera
  4. Men vad spännande!
    Här regnar det men jag njuter ändå:)
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Vilken fin händelse!
    Krya på dig nu!

    SvaraRadera
  6. Men, så mysig farbror!
    och va kul att få veta lite om huset som man bor i...
    Tack för din smickrande gissning av min ålder! Sånt piggar upp!
    Stor Kram
    Sofia

    SvaraRadera
  7. Hur häftigt är inte det??
    Att han hade den historian att dela med sig av.
    Vilket slit det måste ha varit.

    Hoppas att du kryar på dig nu!

    SvaraRadera
  8. Gud vad häftigt! :D
    Ja du spännande att de byggdes under kriget och allt! Undra hur de kunde ha ekonomi för de :D

    SvaraRadera

Tänk att några ord kan göra någon så glad.
Stort tack för att du tar dig tid att skriva hos lilla mig.
Ha en alldeles underbar dag och välkommen tillbaka!
Kram Elin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...